Jak zarejestrować organizację
STOWARZYSZENIA ZWYKŁE, KLUBY SPORTOWE, STOWARZYSZENIA ZAREJESTROWANE W KRS
Starosta Żuromiński zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt. 2) ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210) jest organem nadzoru nad stowarzyszeniami oraz stowarzyszeniami zwykłymi mającymi siedzibę na terenie powiatu żuromińskiego.
STOWARZYSZENIE ZWYKŁE
Stowarzyszenie może działać jako stowarzyszenie zwykłe (art. 40-43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Mogą je utworzyć co najmniej 3 osoby. Uchwalają one nazwę, cel, określają regulamin działalności (pełni taką rolę jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym), siedzibę i wybierają swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie lub zarząd.
Następnie zgłaszają (pisemnie) utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego (Starosty Żuromińskiego).
Wymagane dokumenty w przypadku zgłoszenia o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego to:
Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, złożony przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd (wg. wzoru zamieszczonego w załączniku) wraz z podaniem imienia i nazwiska przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie, adresu zamieszkania i numeru PESEL lub odpowiednio Zarządu, a także adresu siedziby stowarzyszenia.
- wniosek podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie zarządu (jeśli zarząd został powołany)
Do wniosku dołącza się protokół z zebrania założycielskiego wraz z uchwałami:
- o założeniu stowarzyszenia
- o przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia
- o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie / zarządu / komisji rewizyjnej (jeśli takie organy są przewidziane w regulaminie działalności)
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego zawierającą ich:
- imiona i nazwiska,
- daty i miejsca urodzenia
- adresy zamieszkania
- własnoręczne podpisy założycieli
Regulamin działalności stowarzyszenia określa w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania,
- siedzibę
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd*,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności
- sposób nabycia i utraty członkostwa
- sposób rozwiązania stowarzyszenia
- w przypadku powołania zarządu
- tryb jego wyboru oraz uzupełnienia składu,
- kompetencje,
- warunki ważności jego uchwał
- sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań
- w przypadku powołania organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej)
- tryb jego wyboru,
- uzupełniania składu
- kompetencje
Regulamin stowarzyszenia zwykłego podpisują wszyscy założyciele.
*w Regulaminie działalności stowarzyszenia nie podaje się danych personalnych przedstawiciela stowarzyszenia lub zarządu. Ta informacja zawarta jest w uchwale o wyborze przedstawiciela lub zarządu.
Wzory dokumentów:
WZÓR wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych30.57 KB
KLUB SPORTOWY DZIAŁAJĄCY W FORMIE STOWARZYSZENIA
Klub sportowy jest "podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania kultury fizycznej".
Kluby sportowe, działające jako stowarzyszenia, rejestrują się :
- u starosty właściwego ze względu na siedzibę tych klubów (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej
- lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli prowadzą działalność gospodarczą)
Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy. Jego członkami mogą być uczniowie, rodzice i nauczyciele. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w ustawie prawo o stowarzyszeniach, ale nie dotyczą go przepisy o rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Uzyskuje on osobowość prawną w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu.
Rejestracja u starosty
Wymagane dokumenty to:
- wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, zawierający datę sporządzenia wniosku, nazwę organu, do którego kierowany jest wniosek, adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego do komitetu założycielskiego, podpisy członków komitetu założycielskiego;
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego zebrania i protokolanta wraz z załącznikami: uchwałą o powołaniu organizacji, uchwałą o zatwierdzeniu statutu, uchwałą o powołaniu 3-osobowego komitetu założycielskiego wraz z umocowaniem do wszelkich czynności związanych z wpisem do ewidencji;
- lista założycieli (minimum 15 osób) zawierająca: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis (czasami wymagany jest też numer PESEL);
- lista obecności na zebraniu założycielskim (założyciele i osoby biorące udział w zebraniu);
- statut (3 egzemplarze).
Zawiadomienia o utworzeniu klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia - wolne od opłat skarbowych.
Miejsce złożenia dokumentów: Starostwo Powiatowe w Żurominie, Pl. Piłsudskiego 4.
Na odpowiedź Starosta ma 30 dni od złożenia wniosku.
Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do rejestru starosty, należy w ciągu 30 dni zwołać zebranie i wybrać władze organizacji zgodnie ze statutem, a następnie w ciągu 14 dni przesłać na adres starostwa protokół z zebrania z odpowiednimi uchwałami o wyborze władz.
REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ ZAREJESTROWANYCH W KRS
Stowarzyszenia podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Dokumenty niezbędne do zarejestrowania stowarzyszenia składa się w sądzie rejestrowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia. W przypadku stowarzyszeń znajdujących się na terenie powiatu żuromińskiego jest to Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie Sąd Gospodarczy, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego ul. Czerniakowska 100, 00-454 Warszawa.
Stowarzyszenie zarejestrowane musi powołać co najmniej 7 osób, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski albo władze stowarzyszenia.
Statut stowarzyszenia określa w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
- teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
- cele i sposoby ich realizacji,
- sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
- władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
- możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynnosci wykonywane w związku z pełnioną funkcją,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności sposób zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności uchwał władz stowarzyszenia,
- sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
- zasady dokonywania zmian statutu,
- sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Zarząd stowarzyszenia składa wniosek o wpis stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego (na specjalnym formularzu KRS-W20), wraz z:
- dokumentami:
- statut stowarzyszenia
- listą członków założycieli z danymi: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, oraz własnoręczny podpis
- protokół z wyboru władz stowarzyszenia oraz adresem siedziby stowarzyszenia
Wniosek rejestracyjny podpisują wszyscy członkowie zarządu..
Sąd rejestrowy zawiadamia starostę jako organ nadzorujący o wpisie stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego dołączając odpis postanowienia o wpisie, statut stowarzyszenia, listę założycieli i podjęte uchwały.
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.
Postępowanie w sprawach o wpis lub zmianę wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne z opłat sądowych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210).
Stan prawny przygotowanej informacji: 31 maja 2023 r.