STOWARZYSZENIA ZWYKŁE, KLUBY SPORTOWE, STOWARZYSZENIA ZAREJESTROWANE W KRS
Starosta Żuromiński zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt. 2) ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1339) jest organem nadzoru nad stowarzyszeniami oraz stowarzyszeniami zwykłymi mającymi siedzibę na terenie powiatu żuromińskiego.
STOWARZYSZENIE ZWYKŁE
Stowarzyszenie może działać jako stowarzyszenie zwykłe (art. 40-43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Mogą je utworzyć co najmniej 3 osoby. Uchwalają one nazwę, cel, określają regulamin działalności (pełni taką rolę jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym), siedzibę i wybierają swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie.
Następnie zgłaszają (pisemnie) utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego (Starosta Żuromiński).
Wymagane dokumenty w przypadku zgłoszenia o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego to:
Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, złożony przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd (z podaniem następujących danych: imię i nazwisko, adres kontaktowy oraz numer telefonu)
- wniosek podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie zarządu (jeśli zarząd został powołany)
Do wniosku dołącza się:
- regulamin działalności
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego zawierającą ich:
- imiona i nazwiska,
- daty i miejsca urodzenia
- miejsce zamieszkania
- własnoręczne podpisy założycieli
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ
- adres siedziby stowarzyszenia zwykłego
Regulamin działalności stowarzyszenia określa w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania,
- siedzibę
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd*,
- zasady dokonywania zmian regulaminu
- sposób nabycia i utraty członkostwa
- sposób rozwiązania stowarzyszenia
- w przypadku powołania zarządu
- tryb jego wyboru oraz uzupełnienia składu,
- kompetencje,
- warunki ważności jego uchwał
- sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań
- w przypadku powołania organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej)
- tryb jego wyboru,
- uzupełniania składu
- kompetencje
Regulamin stowarzyszenia zwykłego podpisują wszyscy założyciele.
*w Regulaminie działalności stowarzyszenia nie podaje się danych personalnych przedstawiciela stowarzyszenia lub zarządu. Ta informacja zawarta jest w uchwale o wyborze przedstawiciela lub zarządu.
Wzory dokumentów:
WZÓR wniosku o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych19.32 KB
KLUB SPORTOWY DZIAŁAJĄCY W FORMIE STOWARZYSZENIA
Klub sportowy jest "podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania kultury fizycznej".
Kluby sportowe, działające jako stowarzyszenia, rejestrują się :
- u starosty właściwego ze względu na siedzibę tych klubów (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej
- lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli prowadzą działalność gospodarczą)
Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy. Jego członkami mogą być uczniowie, rodzice i nauczyciele. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w ustawie prawo o stowarzyszeniach, ale nie dotyczą go przepisy o rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Uzyskuje on osobowość prawną w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu.
Rejestracja u starosty
Wymagane dokumenty to:
- wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, zawierający datę sporządzenia wniosku, nazwę organu, do którego kierowany jest wniosek, adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego do komitetu założycielskiego, podpisy członków komitetu założycielskiego;
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego zebrania i protokolanta wraz z załącznikami: uchwałą o powołaniu organizacji, uchwałą o zatwierdzeniu statutu, uchwałą o powołaniu 3-osobowego komitetu założycielskiego wraz z umocowaniem do wszelkich czynności związanych z wpisem do ewidencji;
- lista założycieli (minimum 15 osób) zawierająca: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis (czasami wymagany jest też numer PESEL);
- lista obecności na zebraniu założycielskim (założyciele i osoby biorące udział w zebraniu);
- statut (3 egzemplarze).
Zawiadomienia o utworzeniu klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia - wolne od opłat skarbowych.
Miejsce złożenia dokumentów: Starostwo Powiatowe w Żurominie, Pl. Piłsudskiego 4.
Na odpowiedź Starosta ma 30 dni od złożenia wniosku.
Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do rejestru starosty, należy w ciągu 30 dni zwołać zebranie i wybrać władze organizacji zgodnie ze statutem, a następnie w ciągu 14 dni przesłać na adres starostwa protokół z zebrania z odpowiednimi uchwałami o wyborze władz.
REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ ZAREJESTROWANYCH W KRS
Stowarzyszenia podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Dokumenty niezbędne do zarejestrowania stowarzyszenia składa się w sądzie rejestrowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia. W przypadku stowarzyszeń znajdujących się na terenie powiatu żuromińskiego jest to Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie Sąd Gospodarczy, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego ul. Czerniakowska 100, 00-454 Warszawa.
Stowarzyszenie zarejestrowane musi powołać co najmniej 15 osób, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.
Statut stowarzyszenia określa w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
- teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
- cele i sposoby ich realizacji,
- sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
- władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
- sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
- zasady dokonywania zmian statutu,
- sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Komitet założycielski składa wniosek o rejestrację stowarzyszenia (na specjalnym formularzu KRS-W20), wraz z:
- załącznikami – formularzami: KRS-WK, KRS-WF, KRS-WM
- dokumentami:
- statut stowarzyszenia
- protokół z zebrania założycielskiego
- listą członków założycieli z danymi: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres zameldowania, numer dowodu osobistego, PESEL oraz własnoręczny podpis
- podjęte na zebraniu uchwały; o powołaniu stowarzyszenia; o wyborze Komitetu Założycielskiego; o przyjęciu statutu; o wyborze zarządu; o wyborze organu kontroli wewnętrznej
Cały wniosek rejestracyjny podpisany przez członków Komitetu Założycielskiego składany jest w dwóch oryginalnych egzemplarzach.
Sąd ma trzy miesiące (od dnia złożenia wniosku) na zarejestrowanie stowarzyszenia. Sąd rejestrowy doręcza staroście jako organowi nadzorującemu odpis wniosku o rejestrację wraz z załącznikami. Starosta ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonego wniosku.
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, o czym powiadamia założycieli i organ nadzorujący.
Opłaty pobierane za wpis do KRS
Postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszeń do Krajowego Rejestru Sądowego jest zwolnione z opłat sądowych, z wyjątkiem wpisów do rejestru przedsiębiorców.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1339).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 93 121)
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 296 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770)
Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1025)
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1118)
Stan prawny przygotowanej informacji: 16 lutego 2016 r.